Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 21 - 30 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Köpa tändkassett!?
Nybörjare på det här så behöver lite tips och råd innan bytet.
Söker på en ”55559955” men blir lite fundersam..
Begagnat eller nytt?
Finns det nåt som skiljer dem åt?
Är det bara att byta rakt av (+ stift)?
Vad skulle ni ha gjort?

9-5 tidig 05:a 2.0 biopower
 
Fredrik A, 2019-08-07 12:43, [214ef...8dc00]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Ac felsökningskostnader (svar på "Ac felsökningskostnader" av Magnus Andersson)
Jag är inte säker på att UV-reagenten ingår som standardfyllning i AC-systemen men har Du sett att det "lyser" med en UV-lampa så är det nog så hos SAAB. Annars brukar det vara svart solk man ser vilket är kylkompressorolja som läcker ut samtidigt med kylmediat.

Är man inte för noga med motortvättar kan man tydligt se var stenskottet tog i radiatorn när det inte längre blir svalt i kupén...
 
Uky, 2019-08-06 22:17, [98697...3c7d8]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Inget ljud i SID?! (svar på "Sv: Inget ljud i SID?!" av Anders E.)
...Hände min gamla 9-5'a. Det var högtalaren och den fanns inte som separat del. Tog en liten högtalare från en skrotad PC. Lödde in och limmade fast den inne på kretskortet där det fanns plats.

Skall man greja med SID'den så var försiktig då anslutningen mellan display och "moderkort" sker mha en sk. "Zebra-strip". Denna usla konstruktion är orsaken till många snocklade tecken. (Det finns "gör-det-själv"-instruktioner på nätet hur man fixar sådant.)
 
Uky, 2019-08-06 22:14, [98697...3c7d8]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
2.2 liters diesel
Går det inte köpa beggat dieselpump till en 2,2 liters dieselmotor ?? Finns inte på bildelsbasen alls
 
Erkki, 2019-08-06 11:52, [d339d...4b33b]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: 2.2 liters diesel (svar på "2.2 liters diesel" av Erkki)
Låter som om den tar tjuvluft någonstans. Försök hitta var innan du kör vidare. Beroende på fel kan 30 mil till orsaka betydande skador.
/Johan
 
Johan Nielsen, 2019-08-03 21:52, [468d9...9ad46]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
2.2 liters diesel
Saab 9-5 2,2 diesel. Har rullat 26000 mil. Har funkat hur bra som helst hitills. Mörde 30 mil och vid omkörning tappar orken. Ryker rejält när man startar från noll men går bra när man kommer upp till motorvägsfart. Motorlampan lyser. Vågar ja köra resten av resan 63 mil till Stockholm ?? Mvh Erkki
 
Erkki, 2019-08-03 19:15, [25b18...80f66]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Startproblem ng9-3 1.8t 2009 (svar på "Startproblem ng9-3 1.8t 2009" av Henrik)
Huruvida varvräknarnålen rör på sig eller inte kan inte användas för felsökning på en T8-motor, det sambandet gäller enbart på T7-motorer. Även om man inte kan dra några starka slutsatser så skulle jag ändå titta efter en ny vevaxelgivare, om inte annat så för att utesluta denna.
/Johan
 
Johan Nielsen, 2019-07-27 20:32, [468d9...9ad46]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Startproblem ng9-3 1.8t 2009
Hej,

har ett irriterade startproblem på min 9-3 1.8t 2009, 9000 mil, och börjar snart få slut på ideer...
Helt kall startar den ganska ok, det stora problemet är halvvarm dvs när den efter körning varit parkerad i mellan 30 min och någon timme.
Tvingas då nöta på startmotorn i uppemot 5 sekunder, när den väl startar är varvtalsuppbyggnaden lite som en gammal 740 och det går ruggligt ngn sekund.
Kall startar den direkt men är även där är varvtalsuppbyggnaden lite darrig.
Därefter går den utan några problem kall som varm.
Ingen skillnad mellan bensin och E85, möjligen ngt bättre på E85.

Har utan ngn framgång bytt och testat följande:
Inga felkoder
Ny BTR
Kontrollerat resttryck (>2.5 bar) ok samt bränsletryck under vevning ok (3 bar över insugstryck).
Nya tändstift
Bytt Spridare till begagnade från som sedan servats av BJP Race (rengjorda, nya tätningar och täthets- och flödesprovade).
Ny tankurluftningsventil
Senaste TIS-mjukvara
Bytt backventiler i tankurluftning
Kontrollerat backventiler i vevhusvent, dock inte den i insuget
Nytt startbatteri
Provat ett annat begagnat styrdon
varvräknaren rör sig under vevning (dvs posgivaren borde vara ok?)
Rengjort spjällhus
Signal från vatten och insugstempgivare ser rimliga ut

Har sett liknande problem på flera forum, men ingen solid lösning, ngn verkar bli bättre med nya spridare.
Borde jag byta till fabriksnya spridare även om trycken ser bra ut?
Vad ger fel på backventilen i insuget för symptom? har ingen förhöjd oljeförbrukning.

Tacksam för nya idéer...
 
Henrik, 2019-07-27 19:55, [0247f...a0c49]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Ac felsökningskostnader
Efter eget detektivarbete så har jag nu en läckande expansionsventil eftersom div verkstäder i Malmö tydligen ej orkar att lyfta på plastkåpan under torkarbladen samt att ta ut kupefilter för att lysa med uv ljus på expansionsventilen för att upptäcka ett uppenbart läckage.....ställ krav på era verkstäder
 
Magnus Andersson, 2019-07-26 10:41, [12a58...fda50]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Rattläge (svar på "Sv: Rattläge" av Anders E.)
Tack, Anders E!
Mvh
Jörgen
 
Jörgen, 2019-07-23 00:20, [7e335...7a26c]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »