 |
Visar meddelande 31 - 40 av 250 |
|
 |
Sv: Saab 9-3 2009 startar ej (svar på "Saab 9-3 2009 startar ej" av Adde) |
I vilken kondition är batteriet? NG 9-3 är väldigt känsliga för dåliga batterier.
/Johan |
|
|
 |
Saab 9-3 2009 startar ej |
Hej!
Har en Saab 9-3 SC 1,9ttid (Z19DTR) som nu vägrar starta.
Systemkontrollen när nyckel vrids klagar på Anti-spin/anti sladd och man hör direkt att nått "knarrar" framme i motorrummet när felet uppstår. Det har kommit och gått ett par dagar, men nu är den stendöd. Tank-mätaren droppar ner till tom också när detta händer. Ingen reaktion alls från när man vrider nyckel från 'on' till 'start'.
Från början fungerade rattlåset, men nu aktiveras det inte heller när man låser bilen. Lamporna på displayen tänds och släcks som vanligt, ingen motorlampa.
Tändlåset ska vara bytt nyligt enligt förra ägaren.
Några tips om vart man ska börja felsöka?
Tack på förhand
//Adde |
|
|
 |
Sv: Motorproblem (svar på "Sv: Motorproblem" av Johan) |
Turbon mår bra, bytt förra året. Får se om jag kan återställa spjällhuset! |
|
|
 |
Sv: Motorproblem (svar på "Motorproblem" av David) |
Gissningsvis har den gått i Limp Home läge. Felkoder behöver raderas OCH spjällhuset återställas samtidigt, annars återfaller det i Limp Home.
Googla hur du återställer spjällhuset.
Sedan är frågan varför den gick i Limp Home. Finns risk att spjällhuset är slitet och behöver bytas.
Hur mår turbon? Börjar den bli sliten och har lämnat en oljedimma på insugssidan? Som i sin tur beckar igen spjällhuset?
/Johan |
|
|
 |
Motorproblem |
Hej! Jag har problem med min 9-5 2,3t -07. Ca 20 mil in på en resa så tändes gul motorlampa, den fick någon sekunds gashäng innan den dog och jag rullstoppade intill vägen. Bilen startar men dör igen, dock 3e gången gillt så kunde jag hålla den vid liv och fick i driven och körde resterande 15 mil. Bilen gick helt ok, dock något lägre effekt, motorlampan lös fortfarande. Förhöjd tomgång, ca 1300 rpm. Har sedan lossat batteriet, låtit stå, testat igen, fungerande till en början felfritt, sedan samma problem. Farthållaren har i samband med detta slutat fungera. Behöver hjälp med tomgång när den är kall i början men ganska snart höjs tomgången till ca 1300. Även när man sätter igång tändningen så klickar det i några sekunder. Låter som nåt slags relä framifrån. Någon som har en gissning? |
|
|
 |
Sv: Ej fungerande farthållare (svar på "Ej fungerande farthållare" av Ante) |
Du får börja att felsöka. En verkstadshandbok och ett elkopplingsschema är guld värda då.
Jag skulle börja med att kolla att det finns spänning fram till "farthållaren" om det är en "tidig modell" med separat farthållarmekanism.
Sedan skulle jag kolla om strömbrytarna till farthållaren på broms- och kopplingspedalerna fungerar som dom skall.
Och är det en separat farthållarmekanism sitter det en vakuumpump med slangar som måste vara täta och sitta där dom skall.
På min gamla 9-3 måste man bromsa efter start annars går det inte att koppla in farthållaren. Fungerar det likadant på en 9000 måste rimligtvis bromsljuset fungera annars får man inte igång farthållaren |
|
|
 |
Ej fungerande farthållare |
Min far har en Saab 9000 CS -96.
För många år sedan bytte de något i kopplingen (kommer inte ihåg riktigt vad) och efter detta fungerar inte farthållaren längre. Har man kopplat bort någonting och sedan glömt bort att koppla in det på verkstaden?
/Ante |
|
|
 |
dieselvärmare |
Jag ska ta ur min dieselvärmare på min 9-3 TTiD 11 för sotning/renovering och tänkte sätta en rörstump mellan slangarna så jag kan använda bilen under tiden. Vad är det för dimension på slangarna? Vilken dimension på rörstumpen behöver jag? |
|
|
 |
Sv: Bränsletrycksregulator saab 9-5 2010/11 (svar på "Sv: Bränsletrycksregulator saab 9-5 2010/11" av Johan) |
Aero fyrcylindrig bensin 220 hk |
|
|
 |
Sv: Bränsletrycksregulator saab 9-5 2010/11 (svar på "Bränsletrycksregulator saab 9-5 2010/11" av kenneth harju) |
Motor? |
|
|
 |
« - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] + »
|
|
|