Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 71 - 80 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Sv: Motorn tappar kraft SAAB 9-3 Diesel (svar på "Sv: Motorn tappar kraft SAAB 9-3 Diesel" av Anders E.)
Efter läst allt i tråden så låter det som att det är DPF som pågen har problem med på sin 1.9tid som går som a-traktor.
Reglerna säger visst att a-traktorer inte behöver varken DPF eller EGR, vad jag förstått så måste det programmeras bort om man tar bort EGR, men om man bara tar bort DPF, måste något programmeras då med?

Mvh
 
Anders, 2021-04-23 20:45, [f4d34...9df5d]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Blinkers problem SAAB 9-3 1.8t (YS3F) (svar på "Blinkers problem SAAB 9-3 1.8t (YS3F)" av Per)
Modulen heter CIM (Column Integration Module), och låter som en trolig felkälla.

Här hittar du information om hur det hänger ihop:

http://saabwisonline.com/b1/9-[.....]irection-indicators/

Mvh
 
Mårten, 2021-04-19 10:48, [63bd2...fda66]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Blinkers problem SAAB 9-3 1.8t (YS3F)
SAAB 9-3 (YS3F) 1.8t
2004

Under vintern har bilens blinkers börja strula. Nu verkar det vara permanent.

Bilen blinkar vänster när jag vill blinka vänster.
Men bilen blinkar även vänster i neutralt läge.
När jag blinkar höger händer inget längre.
Dvs jsg använde nu höger blinkers för att stänga av blinkers.

Har hört att det finns något som kallas SIM-box(?) som styr detta och sitter bakom ratten.

Någon som haft liknande problem? Fukt i elektroniken?
 
Per, 2021-04-17 10:24, [2d334...68019]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: seg startad (svar på "Sv: seg startad" av Johan)
Slår man på tändningen får pumpen en kort start inpuls, det är rätt. Men sedan händer inte något mer innan vevaxelgivaren talar om för styrsystemet att motorn går runt. Pumpen skall ju inte kunna fortsätta gå om bilen krockat och trycka ut bränsle om någon ledning skadats och tändningen inte slagits från. Så slå av och på tändningen ett antal gånger innan man aktiverar startmotorn är ett sätt att felsöka.
 
HSE, 2021-04-14 18:50, [0fe4e...f32df]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: seg startad (svar på "Sv: seg startad" av HSE)
Fråga: Om man slår på tändningen men inte försöker starta bilen på säg 15s, borde den då starta direkt när man väl försöker om det är så att den tappar bränsletrycket?
/Johan
 
Johan, 2021-04-14 18:00, [7e538...26009]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: seg startad (svar på "seg startad" av Mikael)
Original pump eller pirat? Låter som backventilen vid pumpen inte håller tätt så pumpen måste bygga upp nytt tryck varje gång du startar bilen. Alternativet är att bränsle filtret rostat hål så trycket sipprar ut när bilen står ett tag, kolla så det inte finns bränslefukt vid filtret.
 
HSE, 2021-04-14 16:20, [0fe4e...f32df]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
seg startad
hej
jag har en 9-3 2005 1,8 manuell
när jag ska starta den så får jag köra 10-15 sekunder på startmotorn innan den startar.
felet kom efter bytte av bränslepump som byttes på verkstad. verkstaden säger att det är normalt
och ska försvinna efter ett tag men har varit så i snart 2 månader.
vad kan felet vara,
mvh micke
 
Mikael, 2021-04-14 09:45, [d1e84...10d40]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Hjälp! Vibrationer under körning (svar på "Sv: Hjälp! Vibrationer under körning" av Johan)
Eller dåliga hjul lager, men då minskar och ökar vibrationerna i höger resp vänster kurvor beroende på vilken sida det dåliga lagret sitter på.
 
HSE, 2021-04-07 21:53, [0fe4e...f32df]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Hjälp! Vibrationer under körning (svar på "Sv: Hjälp! Vibrationer under körning" av Arvid Kristensson)
Man kan balansera en skev fälg så den får perfekt värde i maskinen, men hjulet kommer ändå hoppa under verklig körning. Däckgubben behöver aktivt kolla om fälgen är skev, oftast genom att följa insidan av fälgen med någonting medan balanseringsmaskinen snurrar på hjulet.
Men då du har samma symptom på både sommar och vinterhjul så är det mindre troligt att det är skeva fälgar eller obalanserade hjul, det är troligare att det är något annat. Fel ET på fälgarna kan ge ett nervöst uppträdande.

Men jag lutar mer mot att antingen är någon eller alla bussningar i fram eller bakvagn tvärslut (men det borde balanseraren ha upptäckt), att någon eller flera av fälgarna inte är centrerade på hjulnaven, eller att någonting är krökt / krokigt i närheten av hjulen / naven.
Har du provat att sätta på originalhjul från en annan motsvarande Saab där du vet att hjulen i sig inte orsakar vibrationer? Låna från en polare eller liknande?
Är drivaxlarna och drivknutarna ok?
 
Johan, 2021-04-07 18:58, [7e538...26009]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Hjälp! Vibrationer under körning (svar på "Sv: Hjälp! Vibrationer under körning" av Arvid Kristensson)
Fyrkantiga kinesiska däck på fälgar med fel ET?
 
Fredrik, 2021-04-07 16:44, [0aeba...667d3]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »